Du kan lita på mig. Ibland.

2006-05-29

Det sitter i dig, mitt hjärta det sitter i dig


Efter en helg i Norrköping inser man vissa saker. Att Norrköping finns kvar, växer stort, gammalt, vackert. Vännerna är där de ska vara. Här finns de, samlade, lätta att samla. Dricker samma vin som förut (det är bara jag som växlat rött mot vitt), äter samma falafelrullar. Att det där som finns inte i Växjö finns fortfarande är här, och även om jag inte bott där på månader nu så känns det inte som att något har hänt ändå. Jag skivar obehindrat upp Petters bröd och dricke citronté som vore det femte gången bara denna vecka.

Och det känns bra. Och på något sätt känns det också viktigt att den stad jag bor i är vacker och bra, jag identifierar mej så mycket med staden jag lever i. Och huset och lägenheten, lever i arkitekturen.

Det var en sårig natt, i lördags natt. När jag vaknade upp igår hade jag förutom ett lätt illamående och tunga ögonlock också två nya SMS väntades. Det ena var från A som ville att jag skulle bjuda på frukost, det andra från W som pratade om att jag skapade skuggbilder och att allt var lugnt. Nu antar jag att W faktiskt har rätt, för jag har ingen aning om vad som inte skulle vara lugnt. Min utkorg gav små hintar, skrev om hur i morgon kommer inget av det här att finnas, skrev förlåt, jag kunde ha ringt någon annan, men jag ringde dig. Saknade helhetsgrepp dock, över allt detta lugna.

Lördagkvällens turturduvor var T och M. T passade på att dra upp ett slitet gammalt ess ur sin rockärm, fast jag bad honom att inte göra det. För det där esset har förstört förr, det fanns liksom inga bra anledningar i världen sedd från mina ögon. Men så slant det upp ändå, det förbannade esset. I gatstenen utanför Gusche. Och där några meter ifrån på en halvcirkelformad stenbänk satt jag och GH och A och tittade på.

A är en av de ödmjukaste aggrofeminister jag känner, så bra att jag till och med gillar henne. Trots att hon ibland ger sken av att inte alls sträva efter något jämställt samhälle utan ett matriarkat där kvinnor är mer värda än män och bör favoriseras i alla givna lägen, och män får i stället bära ansvar för allt som inte är rätt här i världen. Normalt sett retar det här inte upp mig, det känns inte riktigt som något att hetsa upp sig för, A:s makt i världen är ju något begränsad. Mig och mina loved ones, de rår hon oftast inte på. Hon förvånar mig med sina tankar ibland, men kanske ännu mer med hennes ödmjuka sätt inför allt som går på tvärs.

Mitt emellan oss två finns alltid här och då i natten GH, som egentligen mest bara vill bli full. Sedan är hon lite drama queen på deltid också. Saker förstoras gärna upp så att det åtminstone blir en issue per kväll. Det är lagom.

Fördelen är också att hon är så vansinnigt kortsint, innerst inne vet man att man har henne nära hjärtat oavsett hur många teatraliska draman vi spelar upp för varandra på alko-scenen. Jag gillar allt det där teatraliska, hennes alkoholmetamorfoser, att skruva upp och dränka allt i musik, tillgivenheten, humorn, danserna, promenaderna hem, citerandet bakom vinglasen, musiken, sängen, och att vi aldrig aldrig aldrig dansar nyktra men ändå vi tror oss veta att vi är så i samma slag även utan vinet i blodet.

Sånt jag tänker på, när jag, GH och A sitter på en halvcirkelformad stenbänk, på första parkett, på marken vid guscheväggen, gråtandes och just nu hånglandes.

(A ivrigt påhejandes sitt kön, fast i ärlighetens namn inte bara det, det är för elakt att säga bara det, älskad älskad vän är jag säker på. GH vill sjunga med till Håkan och dricka ett glas vin till.)

Jag tror mig veta att båda, att alla, är mänskliga, sårar nog varandra ibland, någon sårar säkert mer just nu, den enas guschevägg skaver mer mot ryggen. Men det är inte så jävla enkelt att leva fastän man måste, svårt att utse syndabockar även från första parkett.

Och GH. Vill dansa. Vill ha ett glas vin till.

Leende. Det är inte alltid man landar mjukt, men med GH och A vill jag falla, dansa, skratta, sjunga, drama, drömma igen. Och igen. Och igen. Och igen.

Vakna, och aldrig någonsin vakna.


RYTHM UP!

14 Comments:

  • va faan kissen, varför inte använda REDIGA namn, så alla kan förstå? jag fattar nada liksom

    jag känner mig som värsta ytlänningen. rasist!

    By Blogger daniel, at tisdag, maj 30, 2006  

  • jag tror inte det spelar så hemskt stor roll då du väl inte träffat någon av dessa människor ändå. Ersätt versalerna med valfria namn bara om det känns bättre ;-P

    By Blogger peu à peu, at tisdag, maj 30, 2006  

  • ibland känns det som om man borde vara antingen ful eller snygg.

    Jag vet inte var jag lutar, vill luta.

    Eller är det där "Jag vill inte vara snygg" t.o.m. i mitt fall ett sätt att säga "Okej, jag fattar, jag har ingen skönhet, men jag låtsas om att jag inte vill ha ngn heller.

    By Anonymous Anonym, at tisdag, maj 30, 2006  

  • i ditt fall är det nog bara dåligt självförtroende, snygging.

    By Blogger peu à peu, at tisdag, maj 30, 2006  

  • Hånglade ni tre stycken samtidigt?

    Hi hi. Fint.

    Nästan som när O hällde in öl i min min, samtidigt som N stoppade en vägskylt som vi snott i munnen på mig, och O, eller var det N, försökte ha tungan i min mun.

    Rätt förvirrande.

    By Anonymous Anonym, at tisdag, maj 30, 2006  

  • va? umgås du med folk jag inte träffat? wtf :-/

    By Blogger daniel, at onsdag, maj 31, 2006  

  • Det mest förvirrande med den där historien var ju namnen O och N alltså, det andra var jag med på :-P

    By Blogger peu à peu, at onsdag, maj 31, 2006  

  • Det finns bra och dåliga beslut att ta här i livet, men att spela ett ess man inte har på hand är inte att rekommendera.

    Som vanligt blir en till synes oskyldig drabbad och fångad i korselden. En tragisk utveckling, men för en gångs skull utan påverkan från onDskan.

    Något synnerligen vackert i detta typexempel av geometrisk förvridning, en synvilla orsakad av vår hjärnas begräsningar och som får oss att uppfatta något avlångt som sfäriskt, även om det ibland kan vara en fråga om betraktningsvinkel. Distorsion.

    By Anonymous Anonym, at torsdag, juni 01, 2006  

  • Att kalla någon ondskan var faktiskt inte snällt...

    Hur som haver, tackar ändå för uppdateringen av händelseförlopp, när man själv inte var där och såg och hörde och... ja, nä, det var väl allt.

    By Anonymous Anonym, at torsdag, juni 01, 2006  

  • hmmm, ondskan?! vem kallade jag ondskan?

    By Blogger peu à peu, at söndag, juni 04, 2006  

  • Nej, nej

    Första kommentaren var riktad till människan över, den andra till bägge två.

    (Uj, vad mycket tydligare det blev nu...)

    By Anonymous Anonym, at söndag, juni 04, 2006  

  • Hafre *låter som clara*, Hafre, nästa gång hörrudu borde vi sprinag på varann lite grann, Hafre.

    By Anonymous Anonym, at måndag, juni 05, 2006  

  • För ja, jag kan väl få vara jättesnygg osså kan vi springa runt lite granna i alla fall.

    By Anonymous Anonym, at måndag, juni 05, 2006  

  • Klart jag vill hörru, det får vi se till att ordna.

    Men det är inte helt känslomässigt okomplicerat att Se Dig.

    By Blogger peu à peu, at tisdag, juni 06, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home